Zobacz również: Bobowa24.pl
4 lutego 2015 || Mateusz Książkiewicz || W kategorii: Informacje, Kolej, Szalowa
Będą rogatki, kamery i sygnalizacja na niestrzeżonym przejeździe!
Będą rogatki, kamery i sygnalizacja na niestrzeżonym przejeździe!

Rampy  na przejeździe kolejowym w Szalowej na drodze gminnej w kierunku przysiółka Biedowa pamiętają już chyba nieliczni. Dróżnik urzędujący w budynku PKP stacja Szalowa dbał zawsze by w odpowiednim momencie zamknąć je lub otworzyć. Kiedy upadły połączenia pasażerskie zapory zdemontowano, pozostał zupełnie niestrzeżony przejazd kolejowy.

Kiedy jesienią zeszłego roku trwały prace przy szlaku Stróże-Wola Łużańska będącym częścią linii kolejowej nr 108 (Stróże – Krościenko) po cichu mieliśmy nadzieje na zmianę stanu bezpieczeństwa na wspomnianym przejeździe. Przypuszczenia potwierdziły się, od kilkunastu dni przy skrzyżowaniu torów z drogą gminną zainstalowano szafę sterującą „Bombardier”, maszty z czterema kamerami, podstawy pod rogatki oraz sygnalizację świetlną, która jeszcze jest zafoliowana. Sygnalizację zamontowano na drugim przejeździe ok. 300 metrów dalej w kierunku Bieśnika.

O ile remont przy pierwszym z przejazdów na drodze do przysiółka Biedowa jest uzasadniony, tak drugie rozmieszczenie powoduje pytanie czy nie lepiej było zainstalować je przy bardziej uczęszczanej drodze.

– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują obecnie wiele projektów inwestycyjnych w infrastrukturze kolejowej w całej Polsce – poinformowała nasz portal Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK S.A. – W ubiegłym roku w listopadzie, w ramach ogólnopolskiego projektu poprawy bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych, wykonywane były również prace w zakresie dwóch przejazdów na linii nr 108 Stróże – Krościenko, na szlaku Stróże – Wola Łużańska. Skrzyżowania te zostaną wyposażone w nowe urządzenia z samoczynną sygnalizacją przejazdową, świetlną bez zapór.  Planowany termin oddania urządzeń do eksploatacji to 28 luty 2015 r. Modernizując przejazdy, PLK podwyższa poziom bezpieczeństwa na 307 skrzyżowaniach torów z drogą w całej Polsce, w ramach dwóch projektów w latach 2014-2015, współfinansowanych przez Unię Europejską : POIiŚ 7.1-59 „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych – etap I” oraz  POIiŚ 7.1-80 „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych – etap II”. Koszt ich to ponad 300 mln zł.

Warto dodać, że kamery zgodnie ze specyfikacją mają pomóc w obserwacji przejazdu oraz rejestracji zdarzeń z możliwością identyfikacji numeru rejestracyjnego pojazdu. Nagranie ma być zarejestrowane i przetrzymywane na okres 7 dni.