Zobacz również: Bobowa24.pl
12 czerwca 2015 || Łukasz Augustyn || W kategorii: Gmina Łużna, Kolej, Społeczeństwo
Wspólnie przywróćmy pociągi pasażerskie na naszą ziemię!
Wspólnie przywróćmy pociągi pasażerskie na naszą ziemię!

Grupa miłośników kolei, których skupia facebook’owy profil Reaktywacja pociągów Gorlice – Kraków już po raz kolejny zbiera podpisy pod petycją dotyczącą przywrócenia kolejowego ruchu pasażerskiego do powiatu Gorlickiego oraz samego miasta Gorlice.

Udział mieszkańców gminy Bobowa jest o tyle ważny, że część postulatów pozwoliłaby na kolejowe połączenie miasta Bobowej z Trójmiastem, Krakowem czy Warszawą. Tym samym zwiększyłaby się atrakcyjność turystyczna naszego regionu.

Jak czytamy w petycji: – Odcięcie kilkudziesięciotysięcznych miast czy nawet czasem całych powiatów od sieci połączeń kolejowych powoduje z jednej strony całkowitą rezygnację z korzystania z usług PKP Intercity, a z drugiej dużo poważniejsze problemy społeczne – utrudnia dojazd do centralnych miast regionów, czy też innych części Polski, utrudnia dostęp do edukacji, powoduje odpływ młodych ludzi z tych regionów – do dużych miast lub za granicę, hamuje rozwój turystyki, a co za tym idzie powoduje wzrost i tak często bardzo dużego tam bezrobocia.

Jednym z takich regionów jest liczący ponad 100.000 mieszkańców powiat gorlicki. Na terenie powiatu nie ma żadnej stacji kolejowej obsługiwanej przez pociągi PKP Intercity. Przez teren powiatu przebiegają dwie linie kolejowe Tarnów – Muszyna (najbliższa stacja kolejowa na tej linii znajduje się w powiecie nowosądeckim – w Stróżach i zatrzymują się na niej 2-3 pary pociągów TLK w tygodniu) oraz Stróże – Jasło – Zagórz (zawieszony ruch pasażerski; przebiega przez dwa miasta Gorlice i Biecz mające odpowiednio 28,5 tys. i 4,7 tys. mieszkańców). Region ten z kilku różnych powodów ma spory potencjał jeśli chodzi o generowanie potoków podróżnych.

Po pierwsze dość duża grupa mieszkańców pracuje lub studiuje w Warszawie i regularnie przemieszcza się szczególnie w dni okołoweekendowe pomiędzy tymi miejscowościami, a pociąg byłby bardzo atrakcyjną alternatywą szczególnie dla studentów wobec jadącego 7 godzin autobusu z ceną biletu 60 zł (kilka połączeń dziennie pokazuje skalę potencjału). Po drugie jest to region o bardzo dużym potencjale turystycznym. Miejscowości uzdrowiskowe jak Wysowa, która generuje ruch kilkunastu tysięcy turystów rocznie, w większości osób starszych, chorych czy z dziećmi udających się do sanatorium, dla których pociąg jest najlepszym środkiem transportu, a Wysowa jest bardzo dobrze skomunikowana z Gorlicami), Biecz, Binarowa, Szymbark (bezcenne zabytki architektury), obiekty szlaku architektury drewnianej, czy też typowo wypoczynkowe jak Jezioro Klimkówa (latem), Magura Małastowska (turystyka piesza, rowerowa, narciarska), Magurski Park Narodowy oraz miejsca związane z turystyką pieszą, rowerową i konną mogą generować znaczące potoki podróżnych. Aby osiągnąć satysfakcjonującą rentowność połączenia warto połączyć potencjał tego regionu razem z potencjałami pobliskich Bieszczad czy też Krynicy i Nowego Sącza.

Autorzy pisma, które kierują Jacka Leonkiewicza Prezesa Zarządu PKP Intercity S.A. proponują m.in.
1. zmianę trasy TLK Monciak relacji Gdynia Główna – Przemyśl/Zagórz tak aby część jego wagonów w kierunku Zagórza przejeżdżała przez Stróże a nie jak dotychczas Rzeszów i Jasło.
2. ułatwienie zakupu biletu do wagonu kuszetki w relacji do/z Zagórza.3. nowe połączenie dzienne TLK kursujące przez Gorlice Zagórzany w wariantach:
a) Gliwice – Katowice – Kraków – Zagórz/Krynica – byłby to powrót pociągu Bieszczady, który jeszcze kilkanaście lat temu kursował w tej relacji ciesząc się bardzo dużym zainteresowaniem podróżnych
b) Szczecin/Świnoujście – Kostrzyn – Zielona Góra – Wrocław – Opole – Katowice – Kraków – Zagórz/Krynica
c) Szczecin/Świnoujście – Krzyż – Poznań – Leszno – Wrocław – Opole – Częstochowa – Kraków – Zagórz/Krynica – wariant korzystający z linii o większej prędkości, przez co bardziej atrakcyjny pod względem czasu przejazdu
d)  (Gdynia – Iława -) Warszawa – Kraków – Zagórz/Krynica (szybkie połączenie)
e) Gdynia – Bydgoszcz – Inowrocław – Łódź – Koluszki – Częstochowa – Kraków – Zagórz/Krynica

Aby list miał swoją siłę jego autorzy proszą o Wasze podpisy pod nim, których można dokonać TUTAJ. Serdecznie zachęcamy, zadbajmy o nasz los.

fot. ilustracyjne (archiwum)

mDSC_2981