
Aż 15 mln złotych szacuje wydać PKP PLK S.A. na opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych umożliwiających podniesienie prędkości szlakowej na linii kolejowej nr 108, Stróże – Krościenko. Prace modernizacyjne obejmą głównie odcinek Polna-Wola Łużańska a ich odbiór eksploatacyjny ma nastąpić do 126 dni od podpisania umowy z wykonawcą.
Pozostało jeszcze dwa dni na złożenie ofert w przetargu ogłoszonym przez PKP PLK S.A. dotyczącym opracowania dokumentacji projektowej i wykonania robót budowlanych na linii kolejowej nr 108 Stróże – Krościenko, mających na celu utrzymanie przejezdności wraz z przywróceniem parametrów eksploatacyjnych na odcinku Stróże – Wola Łużańska realizowanego w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej”. Przy wyborze zwycięzcy przetargu PLK zamierza wziąć pod uwagę cenę (70%) oraz doświadczenie personelu wykonawcy (30%).
Prace obejmą odcinek od 3,20 do 10,54 kilometra linii kolejowej Stróże-Krościenko czyli od Polnej do Woli Łużańskiej. Zakres robót to: kompleksowa wymiana nawierzchni torowej, odbudowa rowów, profilowanie ław torowiska, regulacja toru w planie i profilu z mechanicznym podbiciem, oprofilowaniem podsypki i dynamiczną stabilizacją, przebudowa przejazdów kolejowo – drogowych, częściowa przebudowa urządzeń srk oraz regulacja sieci trakcyjnej na odcinku robót torowych.
Wykonanie remontu pozwoli na podniesienie prędkości szlakowej do 60km/h, obecnie było to 50 a nawet w większości miejsc do 40km/h. Przeglądając specyfikację istotnych warunków zamówienia można zauważyć, że niektóre z obiektów inżynieryjnych znajdujących się na linii kolejowej nr 108 Stróże – Krościenko pochodzą jeszcze z XIX wieku a dokładnie z 1884 roku. Pewną nowością będzie zastosowanie toru bezstykowego w km 3,170 – 4,100 ww. linii kolejowej. Ponadto wśród ważniejszych prac będzie demontaż toru stacyjnego nr 2 na stacji Wola Łużańska. Wykonawca dokona również inwentaryzacji drzew i krzewów w pasie 15m (w każdą stronę) od skrajnego toru, drzew i krzewów stanowiących zagrożenie dla bezpieczeństwa, a także drzew i krzewów, które kolidują z realizacją przedsięwzięcia.
Dobrą wiadomością dla mieszkańców Szalowej jest zaplanowana modernizacja przejazdów kolejowych na drogach powiatowych. Drewniana dylina zostanie zastąpiona nawierzchnią z płyt małogabarytowych, dotyczy to dróg w kierunku Polnej oraz Szymbarku/Bystrej. Na skrzyżowaniu linii kolejowej z drogą powiatową w kierunku Bieśnika zostanie dodana dodatkowa sygnalizacja świetlna dla użytkowników drogi gminnej w kierunku Zagumnia (przysiółek Szalowej – dop. red).
Dodatkowo PKP PLK S.A. poszukuje wykonawcy remontu jednoodstępowej (półsamoczynnej) blokady liniowej na szlaku Stróże- Wola Łużańska wraz z zabudową systemu kontroli niezajetości torów szlakowych Stróże- Wola Łużańska na linii kolejowej 108 Stróże-Jasło oraz takiego samego remontu na szlaku Wola Łużańska- Gorlice Zagórzany. Termin składania ofert w przypadku blokad liniowych wraz z system kontroli to 16 maja br.
Jak doczytaliśmy w dokumentacji przetargowej PKP PLK podaje przepustowość linii nr 108 na dziesięć pociągów w ciągu doby.
Jedynym niepokojącym faktem, jest to, że prace remontowe zaplanowano na wakacje, czas kiedy tym szlakiem jeździł pociąg z Gdyni do Zagórza. Sytuację tą komentuje dla naszego portalu Marcin Kreis, twórca facebookowego profilu Reaktywacja pociągów Biecz-Gorlice-Kraków: – Remont ten jest bezdyskusyjnie potrzebny. Pociągi na tym odcinku znacznie zwalniają co wydłuża czas ich przejazdu. Wykonanie prac modernizacyjnych pozwoli znacząco skrócić czas przejazdu i powstrzyma degradację techniczną linii. Pierwotnie wg. rocznego harmonogramu PKP PLK S.A. remont miał być prowadzony od 4.09 do końca listopada – w dni robocze (otwierany na przejazd planowanego pociągu z Gorlic do Krakowa). Okazało się jednak, że doszłoby do kolizji terminów z remontem linii Jasło – Rzeszów planowanym od września do kwietnia (odcięte od sieci kolejowej byłyby więc Jasło, Krosno, Sanok). Stąd też podejrzewam, że remont odcinka Stróże-Wola Łużańska został przesunięty na lipiec – początek września. Z informacji jakie otrzymaliśmy od Katarzyny Snopkowskiej z PKP PLK oddział w Nowym Sączu wynika, że linia zostanie całkowicie zamknięta na tym odcinku w pierwszych dniach lipca, a otwarta ponownie najpóźniej do 4.09. Według wstępnych rozkładów jazdy najbardziej prawdopodobne jest to, że pociąg TLK KARPATY z Gdyni do Zagórza, który kursuje codziennie w okresie wakacyjnym zostanie na odcinku TARNÓW – Zagórz zastąpiony Zastępczą Komunikacją Autobusową. Nocny pociąg pozwalający wygodnie dotrzeć w Bieszczady, straci na zainteresowaniu ze względu na komunikację zastępczą i to w najbardziej popularnym okresie urlopowym.
fot. M. Książkiewicz (obecny stan linii kolejowej od Woli Łużańskiej do Polnej)